ΑΡΧΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΚΟΡΩΝΟΣ ΟΤΙ ΝΑΝΑΙ

23.10.19

Το ΜέΡΑ25 για το θεσμό των Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών

ΜεΡΑ25Στην Ελλάδα των μνημονίων και στη χώρα που το αυτονόητο είναι το ζητούμενο, δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση η εκπαίδευση. Δεν είναι δυνατόν το εκπαιδευτικό μας σύστημα, τα τελευταία χρόνια, να βασίζεται στο
θεσμό των αναπληρωτών. Ένας θεσμός ο οποίος παλαιότερα είχε νόημα, αφού οι εκπαιδευτικοί αυτοί αναπλήρωναν κάποιον άλλο συνάδελφό τους, ο οποίος για κάποιο σοβαρό λόγο(εγκυμοσύνη, λόγοι υγείας, κ.α.) απουσίαζε από το σχολείο. Το Υπουργείο, τα τελευταία 10 χρόνια, προσπαθεί να καλύψει τις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί από την αποχώρηση περίπου 30.000 εκπαιδευτικών, με αναπληρωτές και όχι με μόνιμους διορισμούς. Να σημειωθεί ότι ο τελευταίος διαγωνισμός του ΑΣΕΠ για προσλήψεις εκπαιδευτικών έγινε το 2009! Έτσι το εκπαιδευτικό μας σύστημα, τα τελευταία χρόνια, στηρίζεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό από το θεσμό των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, οι οποίοι ξεπερνάνε πλέον τις 30.000 σε όλες τις βαθμίδες.
Ας δούμε όμως τα προβλήματα που δημιουργούνται με αυτό τον τρόπο κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών και τις κοινωνικές προεκτάσεις του θέματος:
  • Κάθε χρόνο οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών αυτών, που στηρίζουν το δημόσιο σχολείο, ολοκληρώνονται περίπου το Δεκέμβρη με αποτέλεσμα να χάνονται πολλές διδακτικές ώρες. Στην κοινωνική διάσταση του θέματος, οι αναπληρωτές και οι οικογένειές τους βρίσκονται με «τη βαλίτσα ανά χείρας» αφού δεν γνωρίζουν που θα τοποθετηθούν και αναγκάζονται να μετακομίζουν τελευταία στιγμή, τα παιδιά τους να αλλάζουν σχολικό περιβάλλον και πολλές φορές οι αναπληρωτές, δεν δέχονται την τοποθέτηση γιατί αυτή διαλύει την οικογενειακή τους συνοχή. Έτσι η θέση μένει τελικά κενή, μέχρι την επόμενη τοποθέτηση, με αποτέλεσμα να χάνονται και επιπλέον εκπαιδευτικές ώρες.
  • Είναι πολύ μικρό το ποσοστό των αναπληρωτών που τοποθετούνται κάθε χρόνο στο ίδιο σχολείο και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να ενσωματωθούν στο σχολικό περιβάλλον(σύλλογος καθηγητών και μαθητές) αλλά και στην τοπική κοινωνία. Το ίδιο ισχύει και για τους μαθητές γιατί αναγκάζονται κάθε χρόνο να έχουν διαφορετικό καθηγητή στο ίδιο μάθημα και δυσχεραίνεται έτσι η μαθησιακή διαδικασία.
  • Πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να διδάξουν μάθημα το οποίο δεν είναι του επιστημονικού τους πεδίου, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να προσφέρουν στους μαθητές τα μέγιστα.
  • Μελέτη σχετικά με τα μισθολογικά των εκπαιδευτικών έχει δείξει ότι το ετήσιο κόστος για έναν αναπληρωτή είναι σχεδόν ίδιο με έναν μόνιμο. Συνεπώς, το κράτος δεν κερδίζει από αυτό το θεσμό αλλά ακόμα και αν κέρδιζε, το οικονομικό όφελος αντισταθμίζεται από τις χαμένες διδακτικές ώρες και από τις κοινωνικές προεκτάσεις που δημιουργεί.
Αναμφισβήτητα, ο μεγάλος αριθμός αναπληρωτών εκπαιδευτικών πιστοποιεί ότι υπάρχουν πολλά κενά στα δημόσια σχολεία και ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα τους έχει πραγματική ανάγκη. Όμως, δεν μπορεί αυτός ο θεσμός να εξακολουθήσει να λειτουργεί με τον τρόπο αυτό και είναι επιτακτική η ανάγκη για μόνιμους διορισμούς.
Το ΜέΡΑ25 προτείνει να γίνουν μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών με στόχο την εξάλειψη των κενών και την επαναφορά του θεσμού των αναπληρωτών στην αρχική του μορφή, για κάλυψη έκτακτων περιπτώσεων και όχι παγίων αναγκών. Το σύστημα των προσλήψεων(το ΜέΡΑ25 έχει πρόταση) θα πρέπει να έχει αξιοκρατικά κριτήρια προκειμένου όλοι να έχουν το δικαίωμα του διορισμού, αλλά δεν μπορούμε να αγνοήσουμε και όλους αυτούς τους εκπαιδευτικούς που 10 χρόνια τώρα στηρίζουν τη δημόσια εκπαίδευση ως αναπληρωτές και επιπρόσθετα, υπάρχει απόφαση του Ευρωπαικού Δικαστηρίου, που ορίζει ότι μετά από 36 μήνες προυπηρεσία ως αναπληρωτής, ο καθηγητής πρέπει να μονιμοποιείται. Είναι βέβαιο ότι η διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού στο παρελθόν είχε πολλές αδυναμίες. Επιπρόσθετα, τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί συγχωνεύσεις σχολείων, οι οποίες με δεδομένο το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας και τη μείωση των μαθητών έχουν μεταβάλλει τις ανάγκες για διδακτικό προσωπικό και οφείλει το Υπουργείο να διαχειριστεί και να αξιοποιήσει το υπάρχον δυναμικό και στη συνέχεια να προχωρήσει στις απαραίτητες προσλήψεις.
Η Παιδεία είναι Δημόσιο αγαθό και η Πολιτεία πρέπει να αποκαταστήσει την εύρυθμη λειτουργία της!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου