ΑΡΧΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΚΟΡΩΝΟΣ ΟΤΙ ΝΑΝΑΙ

7.8.15

Ομιλία του πρωθυπουργού Α. Τσίπρα κατά την επίσκεψή του στο Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους προλαλήσαντες υπουργούς. Ο Βαγγέλης Αποστόλου είπε ότι πρέπει  να προσαρμόζεσαι στις συνθήκες όπως οι αγρότες προσαρμόζονται στις καιρικές συνθήκες. Έτσι και εγώ  επέλεξα να βγάλω το σακάκι μου γιατί οι αγρότες δεν φορούν σακάκι όταν βρίσκονται στα χωράφια. Έτσι και μείς εδώ πρέπει να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες που δεν είναι μόνο οι καιρικές συνθήκες...

Οι συνθήκες είναι δύσκολες και πρέπει να ανοίξουμε δρόμους. Να δημιουργήσουμε δρόμους ακόμα και εκεί που δεν υπάρχουν. Γιατί είναι υποχρέωσή μας να κάνουμε το παν ώστε να κατοχυρώσουμε πρώτα απ όλα συνθήκες κοινωνικής δικαιοσύνης. Να δώσουμε την δυνατότητα  σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, κατηγορίες και επαγγελμάτα να μπορέσουν να διασφαλίσουν τα εισοδήματά τους. Αλλά ταυτόχρονα να προχωρήσουμε σε αναδιανομή εισοδήματος και,  μέσα από την παραγωγική ανασυγκρότηση, δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης για την έξοδο από την κρίση. Γιατί θα συμφωνήσω απόλυτα με τον υφυπουργό, δεν μπορείς να ξεπληρώνεις δανεικά δίχως ανάπτυξη.
Πρέπει να πω ξεκινώντας ότι δεν είναι τυχαίο οτι βρισκόμαστε σήμερα εδώ, αν και βρισκόμαστε  πλέον στη τελική ευθεία για την ολοκλήρωση μιας συμφωνίας, με τους θεσμούς, που γίνανε τέσσερις από τρεις. Ενδεχομένως να πρέπει να επιδιώξουμε να γίνουν και περισσότεροι, υπό την έννοια ότι αυτή η διαδικασία θα πρέπει κάποια στιγμή να βρίσκεται και υπό τον έλεγχο και την παρακολούθηση  του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ενός θεσμού δημοκρατικού που λογοδοτεί, ελέγχει και ελέγχεται.
Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, ελπίζουμε ότι  αυτή η συμφωνία μπορεί να δώσει ένα τέλος στην αβεβαιότητα, για το μέλλον τόσο της Ελλάδας όσο και της ευρωζώνης. Ελπίζουμε οριστικό τέλος στην αβεβαιότητα, αν και αυτό σε μεγάλο βαθμό θα εξαρτηθεί και από τις πολιτικές διεργασίες που θα συντελεστούν το επόμενο διάστημα στην ευρωζώνη και στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά. Ωστόσο δεν μπορούμε να παραγνωρίζουμε ότι αυτή η συμφωνία έχει αγκάθια, πολιτικές που δεν αποτελούν επιλογή μας, που είμαστε αναγκασμένοι να υλοποιήσουμε και που αν δεν εργαστούμε σκληρά  ώστε να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο αντίρροπων μέτρων σε αυτές τις πολιτικές – αντίρροπων μέτρων προστασίας των κοινωνικών κατηγοριών που βάλλονται από αυτές – τότε θα έχουμε αρνητικά αποτελέσματα. Εμείς ωστόσο, όπως είπε και ο Πάνος Σκουρλέτης δεν πρόκειται να  περιοριστούμε σ αυτά τα στενά όρια. Δεν θα σταματήσουμε να διαπραγματευόμαστε καθ’ όλη τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων και μετά το κλείσιμο της συμφωνίας, προκειμένου να πετύχουμε ένα χρονοδιάγραμμα και ένα πλαίσιο εφαρμογής των μέτρων, το οποίο να κατανέμει δίκαια τα φορολογικά βάρη, να ευνοεί τους πραγματικούς και κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, να ευνοεί την παραγωγή και να μην απομακρύνει τους νέους αγρότες από την ύπαιθρο. Αυτός είναι, αν θέλετε, και ο ουσιαστικός λόγος που βρίσκομαι σήμερα εδώ ώστε να συντονίσουμε  μαζί με την ηγεσία του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης τους άμεσους σχεδιασμούς και τις δράσεις  μας, ώστε να περιορίσουμε τις πιθανές αρνητικές συνέπειες σε ένα εξαιρετικά ευαίσθητο κομμάτι του ενεργού πληθυσμού της χώρας, τους αγρότες. Σ αυτό ακριβώς το πλαίσιο σήμερα θέλουμε να επανακαθορίσουμε τις προτεραιότητές μας και να θέσουμε σε ξεχωριστή θέση τον προγραμματισμό, για τον εξορθολογισμό και την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, της αγροτικής μας παραγωγής, που μπορεί να αναδειχθεί σε πρώτης τάξεως εργαλείο για την έξοδο από την κρίση. Διότι ο αγροτικός τομέας αποτελεί για την κυβέρνησή μας έναν από τους βασικούς πυλώνες για την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας και για τη δημιουργία ενός καινούριου, βιώσιμου, αναπτυξιακού παραγωγικού μοντέλου.
Βασική φιλοσοφία της πρότασής μας είναι ,όπως προείπα, να κατανεμηθούν τα φορολογικά βάρη δίκαια. Γι αυτό έχουμε μια σειρά από προτεραιότητες τις οποίες θα αναλύσω στην πορεία. Και βεβαίως ιδιαίτερη έγνοια έχουμε για τους νέους, αλλά και για τη δυνατότητα να εφαρμοστούν καλές πρακτικές και καινοτομίες, ώστε η νέα γενιά να εμπλακεί με τον πρωτογενή τομέα και την αγροτική παραγωγή με τρόπο δημιουργικό και αποτελεσματικό. Διότι δεν είναι μόνο να πεις μια ευχή, να ασχοληθούν οι νέοι αγρότες , οι νέοι άνθρωποι που ζουν και μεγαλώνουν στην ύπαιθρο με το πατροπαράδοτο επάγγελμα των γονιών τους και των παππούδων τους. Αν δεν δώσεις εφόδια, προοπτική, κίνητρα σ αυτά τα νέα παιδιά, στους νέους ανθρώπους να ασχοληθούν με τη γη, η ευχή θα μείνει ευχή. Και δω πρέπει να δουλέψουμε, να υλοποιήσουμε σχεδιασμούς. Πρέπει να σταματήσουμε να λέμε ευχολόγια, και να δούμε συγκεκριμένες πρακτικές μέσα από τις οποίες θα μπορέσουμε να δώσουμε κίνητρα.
Έχουμε λοιπόν στόχο σε ότι αφορά το κομμάτι – θα ξεκινήσω απ αυτό – να προσπαθήσουμε να αμβλύνουμε τις οξείες γωνίες αυτής της συμφωνίας, με μια διαρκή διαπραγμάτευση. Έχουμε στόχο να προωθήσουμε τη διάκριση των αγροτών σε αυτούς που είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και ασκούν αγροτική δραστηριότητα και σ αυτούς που έχουν γεωργικό εισόδημα αλλά η κύρια απασχόλησή τους είναι διαφορετική. Και πιστεύω ότι είναι δίκαια αυτή η διάκριση. Διότι είναι διαφορετικό κάποιος να έχει τα κύρια εισοδήματά του από ένα άλλο επάγγελμα και παρεμπιπτόντως να ασχολείται με τη γεωργία -και καλό είναι αυτό, χρήσιμο- και διαφορετικό οι πολίτες ,οι αγρότες, ένα ευαίσθητο κομμάτι του ενεργού πληθυσμού που είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, έχουν αποκλειστική αγροτική απασχόληση και ζουν από τη γη τους. Στόχος μας λοιπόν είναι μέσα στη διαπραγματευτική διαδικασία να διεκδικήσουμε και να πετύχουμε, να θεωρούνται κατά κύριο επάγγελμα αγρότες τα φυσικά πρόσωπα τα απασχολούμενα με κάθε είδους αγροτική εργασία η οποία τους αποφέρει τουλάχιστον το 50% του συνολικού καθαρού εισοδήματός τους από κάθε πηγή. Και γι αυτούς τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες να διεκδικήσουμε φορολόγηση του εισοδήματός τους με 13% και όχι 26% και προκαταβολή φόρου στο 50 και όχι στο 100%, όπως θα ισχύσει για τους υπόλοιπους. Ενώ ιδιαίτερα για τους νέους αγρότες θα διεκδικήσουμε να ισχύσει η μείωση κατά 30% του φορολογικού συντελεστή και της προκαταβολής για τα επόμενα 3 έως 5 χρόνια. Πιστεύουμε ότι αυτή είναι μια δίκαιη διεκδίκηση για να δώσουμε τη δυνατότητα στους ανθρώπους εκείνους, που το εισόδημά τους έχει υποστεί μείωση 30% μεγαλύτερη, από τη μείωση εισοδημάτων άλλων επαγγελμάτων, να μπορέσουν να κρατηθούν στα χωράφια τους, στην ύπαιθρο και να συνεχίσουν την παραγωγική τους δραστηριότητα. Επίσης θα διεκδικήσουμε και στον αγροτικό χώρο να φορολογείται το καθαρό εισόδημα και άρα να υπολογίζονται στις δαπάνες παραγωγής τα κόστη εργασίας, η οικογενειακή εργασία, οι αποσβέσεις, γενικά όλα τα έξοδα και οι επιβαρύνσεις.
Αυτό αφορά τις προσπάθειές μας στη διαπραγματευτική διαδικασία για να αμβλύνουμε, όπως είπα πιο πριν, τις οξείες γωνίες αυτής της συμφωνίας. Υπάρχουν όμως μια σειρά από παρεμβάσεις που μπορούμε και πρέπει να κάνουμε, και τις οποίες θα σχεδιάσουμε πέρα και έξω από το πλαίσιο της συμφωνίας, και που μπορούν ν ανοίξουν προοπτικές και να δώσουν δυνατότητες στον αγροτικό κόσμο. Σε αυτές θα ήθελα κυρίως να αναφερθώ. Και βεβαίως σήμερα μπορούμε να δεσμευτούμε για μια σειρά από τέτοιες παρεμβάσεις που έχουν άμεσο και μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
  • Πρώτον, με τη θέσπιση νέων συλλογικών φορέων επαγγελματικής και συνεργατικής οργάνωσης, (Συνεταιρισμοί – ΚΟΙΝΣΕΠ – κοιτίδες επαγγελματικής δραστηριότητας). Ήδη έχουμε ετοιμάσει σχετικό σχέδιο νόμου το οποίο θα δοθεί σε διαβούλευση εντός των ημερών. Στόχος, εδώ, είναι να προωθήσουμε νέες οριζόντιες μορφές οργάνωσης της παραγωγής, μορφές κοινωνικής οικονομίας που θα βάζουν σε προτεραιότητα την συνεργασία και την αλληλεγγύη. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι, σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, αν δεν αλλάξουμε όλοι νοοτροπία και αν δεν στραφούμε σε συνεργατικά σχήματα, σε σχήματα συνεργασίας και αλληλεγγύης, αν δεν βοηθήσουμε ο καθένας τον διπλανό μας, πολύ πιθανόν να είμαστε μόνοι απέναντι στην κρίση. Ο μόνος τρόπος για να διαβούμε αυτή την κρίση, είναι να προωθήσουμε τη συνεργασία και την αλληλεγγύη.
Στόχος μας είναι μια παραγωγή που θα εστιάζει στην ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος και όχι στην μείωση του κόστους καθώς το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα δεν είναι η δυνατότητα μαζικής παραγωγής αλλά η αξιοποίηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, της υψηλής ποιότητας των ελληνικών προϊόντων.
  • Δεύτερη παρέμβαση είναι αυτή που αφορά την άμεση απόδοση των ενισχύσεων, ύψους περίπου 2,4 δις το χρόνο, με τη συμβολή των δημόσιων λειτουργών, την αναδιοργάνωση και την απογραφειοκρατικοποίηση των οργανισμών. Ιδιαίτερα για τον ευαίσθητο χώρο της κτηνοτροφίας σκοπεύουμε να ψηφιστεί άμεσα ο νόμος που έχουμε εκπονήσει για τις βοσκήσιμες γαιές. Πρόκειται για μια προσέγγιση που δημιουργεί νέα δεδομένα για τη διαχείριση των γαιομορφολογικών δυνατοτήτων της χώρας μας. Αυτός ο νόμος, που έπρεπε χρόνια τώρα να έχει προωθηθεί στο ελληνικό Κοινοβούλιο, είναι έτοιμος και θα δοθεί και αυτός σε διαβούλευση το επόμενο διάστημα.
  • Τρίτη παρέμβαση είναι αυτή που αφορά την αποδιάρθρωση των ολιγοπωλιακών κατεστημένων στην αγορά, με ρυθμίσεις σε νέα αντικειμενική βάση (ορθολογικοποίηση τιμών παραγωγού, έγκαιρες πληρωμές και έγκαιροι έλεγχοι τιμών καταναλωτή). Είναι παρεμβάσεις που ήδη ετοιμάζουμε σε διαβούλευση και με τον ΟΟΣΑ. Βεβαίως, οι θεσμοί επέλεξαν λάθος εργαλειοθήκη να μας ζητήσουν να εφαρμόσουμε. Αυτές είναι οι παρεμβάσεις που πρέπει να εφαρμοστούν ώστε να αρθούν παθογένειες και χρόνιες δυσλειτουργίες στην οικονομική και παραγωγική δομή της χώρας. Διότι όπως όλοι γνωρίζουμε, την ελληνική αγορά την λυμαίνονται τα καρτέλ και οι μεσάζοντες που εκτοξεύουν τις τιμές για τον καταναλωτή κρατώντας ταυτόχρονα τους παραγωγούς σε διαρκή ομηρία. Είναι αδιανόητο σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου τελευταία πέντε χρόνια έχει επιβληθεί η πιο σκληρή πολιτική λιτότητας, να βλέπουμε να μειώνονται τα εισοδήματα και να αυξάνονται οι τιμές για τον καταναλωτή. Και είναι αληθές ότι αν υπάρξει μια οποιαδήποτε σύγκριση με αντίστοιχες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης θα δει κανείς ότι προϊόντα μαζικής κατανάλωσης – και σε αυτό δεν ευθύνεται μονάχα η επιμονή για υψηλό ΦΠΑ – τα βρίσκει κανείς πολύ ακριβότερα από ότι σε αντίστοιχα της Κεντρικής Ευρώπης.
  • Μια επιπλέον σημαντική παρέμβαση είναι η εντατικοποίηση των ελέγχων για φοροαποφυγή- φοροδιαφυγή, παράνομες εισαγωγές και εξαγωγές, «ελληνοποιήσεις» και κυκλώματα στη διακίνηση αγροτικών προϊόντων. Για τον σκοπό αυτό, θα προχωρήσουμε ταχύτατα στη  συγκρότηση μεικτών διυπουργικών κλιμακίων ελέγχων της αγοράς.
Επίσης θα προχωρήσουμε στο ‘’σπάσιμο’’ συμφερόντων που χρόνια μονοπωλούν έργα και εργασίες στον αγροτικό χώρο.
  • Θα προχωρήσουμε επίσης στην λειτουργική αναδιάρθρωση του Υπουργείου, στο πλαίσιο της μεγάλης διοικητικής μεταρρύθμισης που θα εξορθολογίσει και θα εκσυγχρονίσει το σύνολο του πολύπαθου ελληνικού δημόσιου τομέα. Γνωρίζουμε ότι σε αυτό το εγχείρημα θα έχουμε μαζί μας τους δημόσιους υπαλλήλους και το σύνολο της κοινωνίας που απαιτεί ένα κράτος οργανωμένο, ορθολογικά συγκροτημένο, αποτελεσματικό και κοινωνικά ανταποδοτικό.
  • Ειδικά για την αλιεία, με το επιχειρησιακό πρόγραμμα αλιείας ΕΠΑΛ 2014-2020 θα ενισχύσουμε τις συλλογικές δράσεις των αλιέων και του κοινωνικού ιστού των νησιωτικών περιοχών, καθώς και των περιοχών της ηπειρωτικής Ελλάδας που εξαρτώνται από την αλιεία. Το σύνολο των ευρωπαϊκών πόρων ανέρχεται σε 400 εκατομμύρια ευρώ, που μαζί με την ίδια συμμετοχή της Χώρας ανεβάζει τη δημόσια δαπάνη στα 500 εκατ.
Θα ήθελα να σας παρουσιάσω συνοπτικά το Νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Χώρας για την περίοδο 2014 – 2020, που έχουμε ήδη υποβάλει προς διαβούλευση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πρόκειται για ένα Πρόγραμμα ύψους 4,7 δις κοινοτικής συμμετοχής, που μαζί με την εθνική και την ιδιωτική συμμετοχή, υπολογίζουμε οτι θα κινητοποιήσει συνολικούς πόρους  άνω των 6 δις ευρώ.
Το πρόγραμμα αυτό αν αξιοποιηθεί σωστά μπορεί να δημιουργήσει  περισσότερες από 50 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα να αποτελέσει το όχημα για:
Α) Τη μετάβαση της ελληνικής αγροτικής οικονομίας σε ένα ισχυρό και βιώσιμο αγρoτοδιατροφικό μοντέλο, που θα αποτελέσει έναν από τους καταλύτες για την παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας
Β) Την δημιουργία προϋποθέσεων για συνολικότερη ανάπτυξη των αγροτικών περιοχών της χώρας, για την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική αναβάθμιση της ελληνικής υπαίθρου.
Οι βασικές προτεραιότητες του  της στρατηγικής μας  για την αγροτική ανάπτυξη είναι:
α) Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας του πρωτογενούς τομέα, με ιδιαίτερη έμφαση στον παραμελημένο κλάδο της κτηνοτροφίας, μέσα από την καλύτερη οργάνωση των παραγωγών σε βιώσιμα συλλογικά σχήματα. Η ανταγωνιστικότητα αυτή, όμως, δεν μπορεί να στηριχτεί στη περαιτέρω  μείωση των εισοδημάτων των κτηνοτρόφων, αλλά στην καλύτερη οργάνωση της παραγωγής, την καινοτομία και την ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος, με την αξιοποίηση των ελληνικών πλεονεκτημάτων.
β) Η αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, με την ηλικιακή ανανέωση του παραγωγικού δυναμικού του πρωτογενούς τομέα, μέσω της παροχής κινήτρων για την εγκατάσταση νέων αγροτών.
γ) Η αύξηση της προστιθέμενης αξίας των γεωργικών προϊόντων με την  επένδυση στην ποιότητα και την εξωστρέφεια.
δ) Η προστασία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων και η αντιμετώπιση των φαινομένων της κλιματικής αλλαγής.
Η σημασία που προσδίδεται στη συγκεκριμένη προτεραιότητα, καταδεικνύεται από την κανονιστική υποχρέωση να κατευθυνθούν σε δράσεις για το περιβάλλον και το κλίμα, πόροι της τάξης του 30% από το πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης.
ε) Η ενίσχυση του κοινωνικού ιστού στις αγροτικές περιοχές
Η προτεραιότητα αυτή θα επιτευχθεί μέσω μέτρων και δράσεων  που δίνουν κίνητρα για τη δημιουργία και την διατήρηση βιώσιμων θέσεων εργασίας, με την ενθάρρυνση δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων στις αγροτικές περιοχές, τόσο στον πρωτογενή τομέα, όσο και στους υπόλοιπους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας.
Για την ισόρροπη εφαρμογή αυτού του Προγράμματος σκοπεύουμε να εκχωρήσουμε πόρους για συγκεκριμένα μέτρα και αρμοδιότητες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και κυρίως στις Περιφέρειες. Εξ άλλου, το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης πρόκειται να υλοποιηθεί στο σύνολό του στην ελληνική περιφέρεια και όχι στα μεγάλα αστικά κέντρα και ιδίως στους μεγάλους αστικούς ιστούς της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Στο πλαίσιο αυτό θα μεριμνήσουμε για την εκχώρηση ποσοστού άνω του 30% των πόρων του προγράμματος στις ίδιες τις Περιφέρειες.
Με το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης στοχεύουμε στη δημιουργία κατάλληλου επενδυτικού περιβάλλοντος, το οποίο θα ενθαρρύνει την υλοποίηση επενδύσεων στον πρωτογενή τομέα και θα εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων.
Διότι δυστυχώς η προηγούμενη πολιτική που αποδέσμευσε τις ενισχύσεις από την παραγωγή στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο, αλλά που, κυρίως, δεν έλαβε υπόψη ότι το ζητούμενο ήταν η αλλαγή του τρόπου παραγωγής, οδήγησε στην εγκατάλειψη δυναμικών καλλιεργειών, στην μείωση του όγκου και της αξίας της παραγωγής, στην εγκατάλειψη της υπαίθρου και στην χαμηλή αποδοτικότητα των επενδύσεων.
Το αποτέλεσμα ήταν χαμηλή προστιθέμενη αξία, έλλειμμα στο αγροτικό εμπορικό ισοζύγιο και μειωμένο εισόδημα, κυρίως για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες.
Σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον, η κατανόηση των χαρακτηριστικών της ζήτησης του καταναλωτή είναι καθοριστική. Προχωράμε στη χρήση νέων εργαλείων και μεθόδων, τόσο στην οργάνωση της παραγωγής, στη διακίνηση και την εμπορία, όσο και στην διερεύνηση των πραγματικών αναγκών του καταναλωτή. Γνώση, κατάρτιση, καινοτομία και δικτύωση είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου να πετύχει ένας τέτοιος σχεδιασμός.
Όλα τα παραπάνω βέβαια προϋποθέτουν σχέδιο, οργάνωση, παρακολούθηση και ικανότητες και, πάνω απ’ όλα, ισχυρή πολιτική βούληση, για συγκρούσεις με κατεστημένα συμφέροντα, αλλά και κατεστημένες νοοτροπίες. Είμαι βέβαιος ότι για όλα τα προηγούμενα θα προσπαθήσουμε όσο μπορούμε, με την οργάνωση, την παρακολούθηση, τη στελέχωση με ειδικούς επιστήμονες και ανθρώπους με ικανότητες. Για την πολιτική βούληση δεν χρειάζεται να προσπαθήσουμε. Το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι η πολιτική μας βούληση να συγκρουστούμε και με κατεστημένα συμφέροντα και με κατεστημένες νοοτροπίες που έχουν κρατήσει πίσω την παραγωγική δυναμική αυτού του τόπου. Είμαι βέβαιος ότι με αποφασιστικότητα και βούληση για τομές, η κυβέρνηση μας έχει τη δυνατότητα να συμβάλει καθοριστικά στην αναγέννηση της ελληνικής υπαίθρου και να καταστήσει τον αγροτικό τομέα  βασικό μοχλό  της παραγωγικής ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου έχει τα εχέγγυα, τη γνώση και επομένως τις προοπτικές να πρωταγωνιστήσει σε αυτή την μεγάλη προσπάθεια. Όμως πιστεύω ότι χωρίς τον βασικό πρωταγωνιστή αυτή η προσπάθεια δεν θα μπορέσει να καρποφορήσει. Και ο βασικός πρωταγωνιστής είναι ο έλληνας αγρότης, ο έλληνας παραγωγός, του οποίου την συνεργασία και την συνέργεια θέλουμε όσο τίποτα άλλο σε αυτή την προσπάθεια.
Πιστεύω ότι όλοι οι έλληνες και οι ελληνίδες κατανοούν τις δυσμενείς συνθήκες μέσα στις οποίες αναλαμβάνουμε το βαρύ φορτίο για την έξοδο της χώρας από την κρίση και την παραγωγική ανασυγκρότηση. Ιδιαίτερα όμως  οι αγρότες και οι αγρότισσες έχουν πλήρη συνείδηση του σημαντικού τους ρόλου σε αυτή τη διαδικασία. Χωρίς τη δική τους συμμετοχή δεν θα τα καταφέρουμε. Είμαι βέβαιος ότι η συμμετοχή τους θα είναι ενεργή και αποτελεσματική. Είμαι βέβαιος ότι στο τέλος της ημέρας θα θερίσουμε καρπούς. Σπέρνουμε τώρα, είναι περίοδος σποράς θα έρθει και η περίοδος του θερισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου