ΑΡΧΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΚΟΡΩΝΟΣ ΟΤΙ ΝΑΝΑΙ

9.10.14

Εισήγηση του ΥΦΥΠΑΑΝ Νότη Μηταράκη στη Συνέντευξη Τύπου για τα έργα ΣΔΙΤ

Τα «νέα» σχετικά με τις συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικά. Η Ελλάδα επανακάμπτει. Επανακάμπτει και για το πετύχει αυτό, εκτός από την μεγάλη προσπάθεια να σταθεροποιήσει τις δυνατότητες της, καινοτομεί σε πολλά επίπεδα.
Δύο βασικά σημεία...  ..


Πρώτο σημείο. Η Ελλάδα επανήλθε στην αγορά των ΣΔΙΤ το 2014 με την υπογραφή τριών συμβάσεων, αξίας 130 εκ ευρώ.
Αυτά είναι τα πρώτα έργα ΣΔΙΤ που υπογράφηκαν μετά το 2009 και φέρνουν τη χώρα μας 4η στην γενική κατάταξη πανευρωπαϊκά στην υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ για το α’ εξάμηνο του 2014.
Παράλληλα, μέχρι  το πρώτο εξάμηνο του 2015, αναμένεται να υπογραφούν 9 Συμβάσεις ΣΔΙΤ συνολικής αξίας 650 εκατ. ευρώ.
Για έργα ουσιαστικής προόδου. Που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη.
Αφορούν στους τομείς της διαχείρισης απορριμμάτων, των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, στις κοινωνικές υποδομές και την αστική ανάπτυξη.
Δεύτερο σημείο. Στα ελληνικά έργα ΣΔΙΤ, έχουμε ένα καινοτόμο μίγμα χρηματοδότησης. Η χρηματοδοτική συμμετοχή του δημοσίου στα έργα ΣΔΙΤ, γίνεται μέσω του ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων των Διαρθρωτικών Ταμείων, όπως το πρόγραμμα JESSICA.
Για πρώτη φορά συμμετέχει στη χρηματοδότηση έργων ΣΔΙΤ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μετά το 2009.
Μία ακόμα καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα, είναι το ότι η αποπληρωμή των έργων γίνεται σταδιακά και σε βάθος χρόνου και όχι με την «παραλαβή» και στη βάση ενός λεπτομερούς μηχανισμού αξιολόγησης της ποιότητας του έργου. Αυτό δίνει ισχυρά κίνητρα στους κατασκευαστές να τηρούν τα χρονοδιαγράμματα και να παρέχουν έργα υψηλού επιπέδου.
Κυρίες και κύριοι,
Η απόσταση που διανύθηκε είναι μεγάλη. Όλοι θυμόμαστε, δύο χρόνια πριν, την κατάσταση στα δημόσια  έργα.
Η κρίση και τα νέα οικονομικά δεδομένα, η μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και η αδυναμία των ελληνικών τραπεζών να εκταμιεύσουν κεφάλαια, είχαν καταστήσει ουσιαστικά αδύνατο για το ελληνικό δημόσιο να ‘’τρέξει’’ δημόσιους διαγωνισμούς.
Και αυτό γιατί στα έργα ΣΔΙΤ χρειάζεσαι ένα δημόσιο τομέα που να έχει επάρκεια και δυνατότητα για να σχεδιάσει και να χρηματοδοτήσει, έναν ιδιωτικό τομέα που να έχει το περιθώριο να επενδύσει και ένα τραπεζικό σύστημα με την απαιτούμενη κεφαλαιακή ρευστότητα για να δανείσει.
Μέχρι πρόσφατα, και με κλιμάκωση εξαιτίας της ύφεσης,  οι τρεις αυτές προϋποθέσεις δεν συνέτρεχαν.  Τώρα αυτό αλλάζει.
Αυτά τα δύο χρόνια καταφέραμε με συστηματικό και μεθοδικό τρόπο να ανατρέψουμε το δυσμενές κλίμα, να εκσυγχρονίσουμε το θεσμικό πλαίσιο των επενδύσεων, να αντληθούν κεφάλαια για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και να αυξηθούν οι άμεσες ξένες επενδύσεις.
Η χώρα μας έχει επανέλθει στη χρηματοδότηση και υλοποίηση μακροχρόνιων επενδύσεων, οι ελληνικές τράπεζες έχουν επανακάμψει στη χρηματοδότηση των έργων ΣΔΙΤ και οι ελληνικές ιδιωτικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν ισότιμα με τις ξένες εταιρείες στους διαγωνισμούς.
Σε ότι αφορά στα ΣΔΙΤ:
Το θεσμικό πλαίσιο λειτουργεί και φτιάχνει πραγματικές ευκαιρίες για επενδύσεις και υψηλής ποιότητας δημόσια έργα.
Και αυτό δεν είναι, δυστυχώς δεν είναι, αυτονόητο.
Όμως πλέον:
  • Οι διαδικασίες ανάθεσης είναι απόλυτα ξεκάθαρες, διαφανείς και σύννομες με τις ευρωπαϊκές Οδηγίες
  • Οι χρόνοι έχουν μειωθεί σημαντικά, ώστε να μην αποθαρρύνονται οι επενδυτές.
  • Το δημόσιο δεν επιβαρύνεται με υπερκοστολογήσεις και καθυστερήσεις
Θα φέρω πέντε παραδείγματα. Αποδεικτικά της νέας κατάστασης.
Πρώτο, όπως γνωρίζετε η Ελλάδα απειλείται με τεράστια πρόστιμα από τη μη διαχείριση των απορριμμάτων. Στο πλαίσιο αυτό ξεκινήσαμε σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση 13 έργα ΣΔΙΤ σε όλη την επικράτεια συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δις Ευρώ.
Ήδη σε 5 περιπτώσεις έχουμε αναδόχους (Πελοπόννησο, Δυτική Μακεδονία, Ήπειρο, Σέρρες, Ηλεία) και προχωράει γρήγορα η διαδικασία και για την Αλεξανδρούπολη.
Σε όλα αυτά τα έργα υπάρχουν: αυστηρός δημόσιος έλεγχος, ανοιχτές τεχνολογίες, έντονος ανταγωνισμός και το κύριο κριτήριο της επιλογής είναι η χαμηλότερη τιμή για τον πολίτη. Ως αποτέλεσμα έχουμε: Απόλυτα περιβαλλοντικά έργα, σωστά διαστασιολογημένα και με χαμηλό κόστος για τον πολίτη.
Δεύτερο, η επίσημη πρόταση που κατέθεσε πρόσφατα η Γενική Γραμματεία δημοσίων Εσόδων για την υλοποίηση ως έργο ΣΔΙΤ των xray -scanners στα τελωνεία.
Για το Υπουργείο Οικονομικών είναι έργο αναγκαίο και προγραμματισμένο εδώ και 20 χρόνια τουλάχιστον. Μέχρι σήμερα όμως δεν έχει επιτευχθεί η όποια προμήθεια με τυπικό τρόπο δημοσίου έργου. Με τη διαδικασία που επελέγη τελικά, είμαστε βέβαιοι ότι το δημόσιο θα αποκτήσει ένα σημαντικό όπλο για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καθώς ο ανάδοχος θα αμείβεται στη βάση της συνεχούς λειτουργίας του.
Το δημόσιο διατηρεί την εξουσία του ελέγχου, δεν δίνεται στον ιδιωτικό φορέα, ενώ παράλληλα όλο το αρχείο με το scanning θα συνδέεται και με την ΓΓΠΣ, ΓΓ Εσόδων, ώστε να υπάρχει πολλαπλός έλεγχος.
Τρίτο, η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή 14 σχολείων σε 7 δήμους της Αττικής.
Είναι το πρώτο έργο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που χρηματοδοτήθηκε από κοινού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το χρηματοδοτικό εργαλείο Jessica.
Γι’ αυτό το λόγο για να προχωρήσει το έργο, χρειάστηκε η έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το δημόσιο θα αποπληρώσει το έργο μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής και έπειτα από τη διενέργεια ποιοτικού ελέγχου και καλής ποιότητας λειτουργίας των υποδομών καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του έργου.
Και αυτό είναι μια ακόμα σημαντική ειδοποιός διαφορά από το παρελθόν…
Γιατί είναι γνωστές σε όλους μας οι περιπτώσεις, όπου το δημόσιο παρελάμβανε έργα με καθυστέρηση και με χειρότερες ποιοτικές προδιαγραφές από τις αναμενόμενες.
Τέταρτο, το έργο των 7 πυροσβεστικών σταθμών, συνολικής αξίας 25,9 εκατ. ευρώ.
Εντός των  επόμενων εβδομάδων παραδίδονται και αποτελούν το πρώτο έργο ΣΔΙΤ που ολοκληρώνεται.
Η καθυστέρηση στην παράδοση του έργου, όχι μόνο δεν κόστισε στους Έλληνες πολίτες, αλλά αντιθέτως το Δημόσιο εξοικονόμησε  5,7 εκατ. ευρώ παραλαμβάνοντας ποιοτικές υποδομές.
Πέμπτο, το έργο της Τηλεματικής. Για το συγκεκριμένο έργο υπογράφηκε η σύμβαση υλοποίησης στις Αστικές Συγκοινωνίες Αττικής μόλις πριν από πέντε μήνες (στις 30 Ιουνίου 2014) και ήδη λειτουργούν πιλοτικά οι πρώτες έξυπνες στάσεις που αναβαθμίζουν ουσιαστικά τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους Αθηναίους αλλά και τους επισκέπτες της πόλης.
Νομίζω ότι δεν υπάρχει αμφιβολία πως μέσω της διαδικασίας των ΣΔΙΤ, το κράτος έχει έναν σημαντικό πολλαπλασιαστή ισχύος, καθώς με λιγότερους δημόσιους πόρους, έχουμε περισσότερα και καλύτερα έργα.
Παράλληλα, η αγορά δείχνει την εμπιστοσύνη της στο θεσμό, καθώς στους διαγωνισμούς των έργων ΣΔΙΤ, συμμετέχουν πολλές ελληνικές και διεθνείς εταιρείες, μικρού και μεγάλου μεγέθους.
Η μεγάλη διασπορά προάγει τον υγιή ανταγωνισμό και αυτό είναι ένα ακόμα στοιχείο που δείχνει ότι κάτι αλλάζει στην ελληνική οικονομία.
Κυρίες και κύριοι,
Η χώρα μας με αργά αλλά σταθερά βήματα, φτιάχνει το «παζλ» της Ανάπτυξης, ξαναμπαίνει στον χάρτη των επενδύσεων, ενώνει δυνάμεις, ενεργοποιεί σύγχρονα εργαλεία και προχωρά στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις με σκοπό την παροχή δημοσίων αγαθών για τους πολίτες.
Αθροίζει τις δυνάμεις της και συμπράττει για τη δημιουργία κοινωνικών υποδομών και θέσεων εργασίας
Τα έργα ΣΔΙΤ είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.
Πριν δώσω τον λόγο στο Ειδικό Γραμματέα ΣΔΙΤ κ. Νικόλαο Μαντζούφα θα ήθελα να κάνω ένα σχόλιο με αφορμή την επιστολή που απέστειλε η Περιφερειάρχης Αττικής προς όλους τους Δημάρχους της Περιφέρειας σχετικά με το φλέγον θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων.
Όλα όσα σας περιέγραψα σηματοδοτούν τη δυναμική επαναφορά της χώρας, τη σταδιακή επικράτηση ενός δημιουργικού τρόπου σκέψης και δράσης για την Ανάπτυξη.
Και είναι πραγματικά κρίμα που η κυρία Δούρου, προφανώς επειδή δεν έχει συνειδητοποιήσει, παρά την ανάληψη των καθηκόντων της, τη διαφορά μεταξύ διοίκησης και διαμαρτυρίας,  δεν θέλει να προχωρήσουν εκείνα τα έργα που θα δώσουν μια οριστική λύση για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Επιλέγει να βάλει, στην κυριολεξία, τα «σκουπίδια κάτω από το χαλί.
Θέλω να πιστεύω πως οι εξελίξεις θα ξεπεράσουν αυτές τις άγονες νοοτροπίες.  Η χώρα βρίσκεται ενώπιον πολύ βαριών προστίμων για την μη επίλυση του θέματος της διαχείρισης απορριμμάτων. Ας δώσουμε λύσεις τώρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου