ΑΡΧΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΚΟΡΩΝΟΣ ΟΤΙ ΝΑΝΑΙ

27.4.14

Ομιλία του υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, κ. Γιάννη Βρούτση στο «Ετήσιο Συνέδριο του Συνδέσμου Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού Ελλάδας (Σ.Δ.Α.Δ.Ε), HR FORUM 2014» στο ξενοδοχείο Μ.Βρετάνια

«Αποτελεί ιδιαίτερη τιμή για μένα η πρόσκληση να συμμετάσχω ως κεντρικός ομιλητής στο Ετήσιο Συνέδριο του Συνδέσμου Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού Ελλάδας (ΣΔΑΔΕ).
Γιατί γνωρίζω ότι απευθύνομαι σε ένα από τα πιο δυναμικά τμήματα της ελληνικής επιχειρηματικότητας.
Στα στελέχη που εφαρμόζουν τις πλέον προηγμένες αρχές διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού στη χώρα μας,  ..

που αφουγκράζονται το σφυγμό και τις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας της απασχόλησης.
Στους ανθρώπους που πρώτοι υφίστανται τις αγκυλώσεις και τη γραφειοκρατία της πολυνομίας, αλλά και πρώτοι αντιλαμβάνονται τις προόδους στην απλοποίηση και βελτίωση των διαδικασιών.
Σε αυτό το πλαίσιο, η παρουσία μου στη σημερινή σας εκδήλωση είναι μια καλή ευκαιρία.
Να συζητήσουμε, μεταξύ άλλων, τις απόψεις και εμπειρίες όλων για τις μεγάλες αλλαγές, τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα στην οργάνωση της αγοράς εργασίας και του ασφαλιστικού συστήματος.
Αλλά και να προτείνετε βελτιώσεις και τροποποιήσεις, να συνεισφέρετε με νέες ιδέες και δημιουργικότητα.
Γιατί ο λόγος σας μετράει. Είναι χρήσιμος για όλους.
Από την άλλη όμως, κυρίες και κύριοι, θα ήθελα να τονίσω ότι το συνέδριο σας διεξάγεται και σε μια ξεχωριστή, εξαιρετική συγκυρία.
Είναι φανερό ότι αυτή την περίοδο, μετά από μια δύσκολη και επώδυνη διαδρομή περνάμε τον «κάβο» της ύφεσης και των μνημονίων.
Μπαίνουμε στη φάση της οικονομικής ανάκαμψης.
Στην τελική ευθεία για την οριστική έξοδο από τη μεγάλη κρίση, στην οποία βυθίστηκε η χώρα μας τα τελευταία χρόνια.
Πρόκειται για μια εξέλιξη που δεν ήταν καθόλου τυχαία.
Αποτελεί, ουσιαστικά, το ώριμο στάδιο μιας διαδρομής, ενός «οδικού χάρτη»  που χάραξε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, ο Αντώνης Σαμαράς,
και στον οποίο όλοι μας κινηθήκαμε με προσεκτικά, υπεύθυνα και μελετημένα βήματα.
Αποτελεί μια κατάκτηση των ίδιων των πολιτών που με τις θυσίες και, κυρίως, την υπομονή τους, βοηθούν στο να οικοδομήσουμε όλοι μαζί την Ελλάδα του μέλλοντος. 
Έχουμε, πράγματι, ολοκληρώσει έναν σκληρό και επώδυνο κύκλο πρωτοφανούς δημοσιονομικής προσαρμογής,
Μετατρέψαμε τα δίδυμα ελλείμματα – το έλλειμμα του προϋπολογισμού και το εξωτερικό – σε δίδυμα πλεονάσματα.
Επιλύοντας έτσι ένα δύσκολο οικονομικό γρίφο που αποτελούσε, κατά βάση, τον πυρήνα του ελληνικού προβλήματος.
Οι δείκτες οικονομικού κλίματος έφτασαν πρόσφατα στο υψηλότερο επίπεδο της πενταετίας. Η επενδυτική εμπιστοσύνη αποκαθίσταται.
Η ανεργία, μετά από περίπου πέντε χρόνια, και μετά τη σταθεροποίηση που επέδειξε εντός του 2013, δείχνει πλέον να εισέρχεται σε φάση αποκλιμάκωσης.
Όπως ακριβώς είχαμε προβλέψει.
Και εμείς στο υπουργείο Εργασίας, «διαβάζοντας» τα «πρόδρομα σήματα» του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη» που αποτυπώνει με ακρίβεια τις ροές της μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας.
Αλλά και πολλοί έγκυροι ερευνητικοί φορείς και οικονομικοί οργανισμοί, μεταξύ αυτών και η Τράπεζα της Ελλάδος.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό ανεργίας μειώνεται για τέσσερις συνεχόμενους μήνες – στην καρδιά, μάλιστα, του χειμώνα.
Από το 27,7% το Σεπτέμβριο του 2013, στο 26,7% τον Ιανουάριο εφέτος. Μια ποσοστιαία μονάδα.
Ενώ και τα στοιχεία του συστήματος «Εργάνη» δείχνουν σημαντικό θετικό πλεόνασμα προσλήψεων για το μήνα Απρίλιο.
Ύστερα από όλα αυτά, είναι ευνόητο ότι η επιτυχημένη έξοδος στις αγορές πριν δυο βδομάδες – για πρώτη φορά ύστερα από τέσσερα ολόκληρα χρόνια – αποτελεί τεκμήριο και αναγνώριση αυτών ακριβώς των θετικών εξελίξεων.
Ωστόσο, από εδώ και στο εξής έχουμε μπροστά μας μια σειρά από εξίσου κρίσιμες προκλήσεις:
1ον: Την επιτάχυνση και ολοκλήρωση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Την πλήρη εφαρμογή και ωρίμανση τους.
Ώστε με τη διαμόρφωση ποιοτικών θεσμών,  στέρεων δομών και υγιών οικονομικών συμπεριφορών η Ελλάδα να λειτουργεί, επιτέλους, ως μια «κανονική» ευρωπαϊκή χώρα.  
2ον: Την επαναφορά της οικονομίας σε μια νέα, δυναμική τροχιά ανάπτυξης. Η οποία θα βασίζεται στην υγιή και εξωστρεφή επιχειρηματικότητα, σε δυναμικούς και ανταγωνιστικούς κλάδους, στις επενδύσεις.
Και θα μεταφράζεται συνεχώς σε ένα ορατό και μετρήσιμο κοινωνικό μέρισμα απασχόλησης. 
3ον: Την καταπολέμηση της ανεργίας, τη στήριξη και την αναβάθμιση του πιο πολύτιμου πλουτοπαραγωγικού πόρου που διαθέτει αυτή τη στιγμή η χώρα μας, των ανθρώπων της.
Πρόκειται για μεγάλους εθνικούς στόχους, στην επίτευξη των οποίων είμαι σίγουρος ότι θα συμβάλλετε με ιδιαίτερο τρόπο και εσείς οι ίδιοι,
αλλά και οι υγιείς και καλά οργανωμένες επιχειρήσεις στις οποίες απασχολείστε.
Κυρίες και κύριοι,
Σε αυτή τη μαραθώνια πορεία που φτάνει στο τέλος της, το υπουργείο Εργασίας ήταν βασικός πρωταγωνιστής.
Με ένα διπλό και κρίσιμο ρόλο.
Πρώτον, με μία εκτενή ατζέντα μεταρρυθμίσεων στο πεδίο της απασχόλησης και της κοινωνικής ασφάλισης.
Που είχαν σκοπό τη δημιουργία ενός απλού, λειτουργικού και ευέλικτου περιβάλλοντος για την ανάπτυξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και της εργασίας.
Για το δυναμικό αύριο της ελληνικής οικονομίας.
Δεύτερον, με μια σειρά παρεμβάσεων για τις πιεστικές ανάγκες του σήμερα.
Δράσεις και προγράμματα για την προστασία του πιο πολύτιμου πλουτοπαραγωγικού πόρου που διαθέτει αυτή τη στιγμή η χώρα μας.
Των ανθρώπων της.
Ξεκινώ με τις μεταρρυθμίσεις.
Πρόκειται για αυτονόητες αλλαγές που αποσκοπούν στη βελτίωση της παραγωγικότητας, στην άρση των εμποδίων και την εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης στην αγορά εργασίας.
Αλλαγές που, εντούτοις, όλα τα προηγούμενα χρόνια σκόνταφταν στη διστακτικότητα του πολιτικού συστήματος,
στη δαιμονοποίηση της έννοιας της ευελιξίας από ένα φοβικό μέρος της ελληνικής κοινωνίας,
στην έλλειψη ψυχραιμίας και ρεαλισμού στο δημόσιο διάλογο,
αλλά και στις οργανωμένες αντιδράσεις ισχυρών συντεχνιακών ομάδων.
Αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στην παραγωγή και την οικονομία, το κράτος και τους θεσμούς, την απασχόληση
που αν είχαν γίνει εγκαίρως και οργανωμένα, ο αντίκτυπος της κρίσης θα ήταν ηπιότερος.
Οι επιπτώσεις θα ήταν πιο διαχειρίσιμες.
Και η ανεργία θα ήταν αρκετά μικρότερη.
Συνεπώς, δεν θα ήταν υπερβολή αν ισχυριζόμασταν ότι η σημερινή κρίση ήταν, μεταξύ άλλων, το τίμημα της αναβλητικότητας και της αδράνειας που επιδείξαμε σε παλαιότερες εποχές.

Ας δούμε, λοιπόν, κάποια παραδείγματα τέτοιων σημαντικών αλλαγών, στο πεδίο της εργασίας και της κοινωνικής ασφάλισης:
ü       Διευκολύνουμε τις νέες προσλήψεις, περιορίζοντας δραστικά το μη μισθολογικό κόστος εργασίας κατά πέντε (5) ποσοστιαίες μονάδες.
Είναι γνωστό ότι το μέγεθος της «φορολογικής σφήνας» (tax wedge), δηλαδή η διαφορά μεταξύ αυτού που πληρώνει ο εργοδότης και αυτού που τελικά λαμβάνει ο εργαζόμενος,
αποτελεί ένα ισχυρό αντικίνητρο για προσλήψεις στην επίσημη οικονομία.
Για αυτό, προχωρούμε σε μια συνολική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά πέντε (5) ποσοστιαίες μονάδες.
Με αναμενόμενο όφελος τη δημιουργία 30.000 νέων θέσεων εργασίας σε πρώτη φάση και πολλών περισσότερων σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Αλλά και την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και, τε­λικά, την ενίσχυση των δημοσίων εσόδων.
Απο την άλλη, και το εισόδημα των ίδιων των εργαζομένων θα αυξηθεί, ήδη απο την 1η Ιουλίου φέτος,
καθώς μέρος της μείωσης - μία μονάδα – αφορά τις εισφορές εργαζομένων.

ü       Περιορίσαμε δραστικά τις γραφειοκρατικές επιβαρύνσεις των επιχειρήσεων, δημιουργώντας το καινοτόμο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη» 
Οι αναγγελίες πρόσληψης και κάθε μεταβολή προσωπικού δηλώνονται πλόεν ψηφιακά, 
με ένα τεκμαρτό όφελος για τις επιχειρήσεις πάνω από 60 εκ ευρώ, σε κερδισμένες ανθρωποώρες.
Προχωρούμε επιπλέον σε δραστική απλοποίηση – κωδικοποίηση της εργατικής νομοθεσίας.
Χωρίς καμία έκπτωση στην προστασία της εργασίας.
Γιατί οι απλοί και καθαροί κανόνες  ελαχιστοποιούν το κόστος συμμόρφωσης για μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις.
Εμπεδώνουν κλίμα εμπιστοσύνης στην οικονομία και την αγορά εργασίας.

ü       Θεσμοθετήσαμε νέο μηχανισμό κατώτατου μισθού σε όλη την οικονο­μία, στο πρότυπο των πλέον προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών.
Βασίζεται στην κοινωνική διαβούλευση,  αλλά και - για πρώτη φορά στην Ελλάδα – στα πραγματικά δεδομένα της οικονομίας.
Ένας σύγχρονος θεσμικός μηχανισμός που εξασφαλίζει τα κατώτατα όρια ασφάλειας εισοδήματος για όλους τους εργαζόμενους,
αφήνοντας όμως τους κοινωνικούς εταίρους να καθορίζουν μόνοι τους όποιες, υψηλότερες, αμοιβές συμφωνήσουν.
Αναγνωρίζοντας, μάλιστα, το δυναμικό ρόλο που διαδραματίζει πλέον ο τουρισμός στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας,
αναγνωρίσαμε το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ως ισότιμο θεσμικό κοινωνικό εταίρο,
ενισχύοντας, παράλληλα, την αντιπροσωπευτική βάση των κοινωνικών εταίρων και της συλλογικής διαπραγμάτευσης. 

ü       Προωθήσαμε την πιο αποτελεσματική οργάνωση του χρόνου εργασίας, με παράλληλο σεβασμό στο 40ωρο την εβδομάδα.

ü       Διευρύναμε τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να αυξομειώνουν το προσωπικό τους με ευκολία, προσαρμόζοντας το κόστος αποζημίωσης απόλυσης στα μέσα κοινοτικά επίπεδα.

ü       Ειδικά για τις ομαδικές απολύσεις, συνεργαστήκαμε με το σύνολο των κοινωνικών εταίρων και θωρακίσαμε τη διαδικασία, ενδυναμώνοντας το ρόλο του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ).
Διασφαλίζοντας τόσο τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να αναδιαρθρώ­νονται όσο και την προστασία των εργαζομένων.
Κυριότερα, αποδεσμεύσαμε το ζήτημα της αναδιοργάνωσης των επιχειρήσεων από την «παγίδα» του πολιτικού κόστους που συνεπάγονταν η διοικητική έγκριση του εκάστοτε υπουργού.

ü       Καταπολεμούμε πλέον αποτελεσματικά τη μεγάλη «πληγή» της αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας.
Με παρεμβάσεις που ξεδιπλώνονται σε δύο επίπεδα, προληπτικό και κατασταλτικό.
Μειώνοντας καταρχήν το κόστος της συμμόρφωσης των επιχειρήσεων - με τις διαρθρωτικές αλλαγές και απλοποιήσεις του επιχειρηματικού πλαισίου.
Πρόσφατα, μάλιστα, καταργήσαμε και το «πορτοκαλί βιβλίο», έναν απαρχαιωμένο θεσμό που είχε καταστεί περιττός στη νέα ψηφιακή εποχή του υπουργείου Εργασίας.
Ταυτόχρονα αυξήσαμε δραστικά το κόστος της παρανομίας, επιβάλλοντας τα υψηλότερα ιστορικά πρόστιμα για την αδήλωτη εργασία. 
Συνολικά, αναπτύσσουμε το ολοκληρωμένο επιχειρησιακό Σχέδιο «ΑΡΤΕΜΙΣ» με συνεχείς, στοχευμένους και αυστηρούς ελέγχους.
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μάλιστα, τα αποτελέσματα είναι απτά και μετρήσιμα.
Οι στατιστικοί δείκτες φανερώνουν «κύμα» μετατροπής «μαύρης εργασίας» σε νόμιμες θέσεις εργασίας.
Ενώ η καταγεγραμμένη ανασφάλιστη εργασία σε κλάδους υψηλής παραβατικότητας, παρουσιάζει ισχυρές πτωτικές τάσεις.
Από το 40,5% τον Φεβρουάριο του 2013, στο 21,86% ένα χρόνο μετά.
Θέλω να είμαι σαφής: μετά και τις μεγάλες μειώσεις στις εργοδοτικές εισφορές, θεωρώ αδιανόητη οποιαδήποτε καταχρηστική πρακτική των επιχειρήσεων σε αυτό το ζήτημα.
Οι έλεγχοι θα εντατικοποιηθούν και θα αυστηροποιηθούν.
ü       Στο ασφαλιστικό σύστημα, εξασφαλίσαμε την απρόσκοπτη καταβολή των συντάξεων
Με μια σειρά διαρθρωτικών μέτρων που ενίσχυσαν την εισπρακτική ικανότητα των ταμείων.
Όπως η δημιουργία του ΚΕΑΟ, το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών.
Με το οποίο η συλλογή εισφορών παύει πλέον να αποτελεί – όπως στο παρελθόν - μια διάτρητη διαδικασία που εναπόκειται στο φιλότιμο και τον «πατριωτισμό» των επιχειρήσεων.
Οι Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις των επιχειρήσεων, για πρώτη φορά ελέγχονται και διασταυρώνονται με τις πραγματικά καταβαλλόμενες εισφορές.  
Το φαινόμενο των «μαϊμού συντάξεων» έχει εξαλειφθεί οριστικά. Το «απόστημα» που δηλητηρίαζε για χρόνια την κοινωνική ασφάλιση έσπασε.
Και κάθε παροχή - συνταξιοδοτική ή προνοιακή - περνά πλέον από το «μάτι της βελόνας».
Το «νοικοκύρεμα» στην οργάνωση του ασφαλιστικού συστήματος, ολοκληρώνεται με την περαιτέρω διοικητική ενοποίηση των ταμείων μέσα σε αυτή τη χρονιά.
Η οποία–χωρίς να θιχθούν καθόλου οι παροχές και οι συντάξεις - θα επιφέρει μείωση της γραφειοκρατίας και των διοικητικών βαρών, σημαντικές εξοικονομήσεις,
αλλά και εξορθολογισμό και ενιαιοποίηση των κανόνων λειτουργίας.
Για να μπει επιτέλους τάξη σε ένα κατακερματισμένο μωσαϊκό ειδικών καθεστώτων και εξαιρέσεων.
ü       Εξυγιάναμε τα συστήματα της επικουρικής ασφάλισης και των παροχών εφάπαξ
Σταματώντας την καταστροφική πορεία των ταμείων επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας,
οι παροχές των οποίων ήταν - σε πολλές περιπτώσεις - πολύ υψηλότερες από τις εισφορές που είχαν πραγματικά καταβληθεί.
Και επιπλέον οι συντάξεις δίνονταν συχνά με το «μάτι και το ζύγι», χωρίς έλεγχο και διασταυρώσεις, ακόμη και με υπεύθυνες δηλώσεις.
Ενοποιήσαμε τα διάσπαρτα ταμεία σε έναν ενιαίο φορέα επικουρικής ασφάλισης.
Δημιουργήσαμε αντικειμενικούς μαθηματικούς τύπους, με τους οποίους οι συντάξεις και οι παροχές θα υπολογίζονται ανάλογα με τις καταβληθείσες εισφορές.
Ο τύπος για το εφάπαξ λειτουργεί ήδη, ενώ για τις επικουρικές θα αρχίσει να εφαρμόζεται από την 1η Ιουλίου.
Διασφαλίσαμε έτσι τη βιωσιμότητα αυτών των ταμείων, αποκλείσαμε τη δημιουργία ελλειμμάτων στο μέλλον
Και δώσαμε τη δυνατότητα στις επόμενες γενιές να λάβουν και αυτοί επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ.

ü       Καταργήσαμε τους λεγόμενους και κατ΄ευφημισμό «κοινωνικούς πόρους».
Επρόκειτο, ουσιαστικά, για συντεχνιακού χαρακτήρα επιβολή φορολογίας σε τμήματα της οικονομικής δραστηριότητας, προκειμένου να ωφεληθούν προνομιακά συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες.
Σε βάρος των καταναλωτών και των πολλών – ανυπεράσπιστων – πολιτών που δεν είχαν «πέρασμα» στη διαμόρφωση πολιτικής.
Τα έσοδα από αυτούς τους «κοινωνικούς πόρους» - πολλοί από τους οποίους είχαν θεσμοθετηθεί τη δεκαετία του ’60, του ΄50 ή και του 1930 - δεν θα χαθούν.
Αντίθετα γυρνούν στην αγορά και τους καταναλωτές, μέσω της μείωσης των τιμών σε μια σειρά από αγαθά και υπηρεσίες το αμέσως επόμενο διάστημα.  
ü       Τέλος, αναπτύξαμε με ίδιες δυνάμεις – το τονίζω αυτό - ένα δίκτυο σύγχρονων πληροφοριακών υποδομών.
Ένα ριζικό «οργανωτικό νοικοκύρεμα» με το οποίο η στρατηγική και επιχειρησιακή ικανότητα του υπουργείου Εργασίας βελτιώθηκε εντυπωσιακά.
Με το καινοτόμο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη» καταγράφουμε τις ροές της μισθωτής απασχόλησης (προσλήψεις –απολύσεις) σε ζωντανό χρόνο και σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, σχεδιάζοντας σε νέα στρατηγική βάση τις παρεμβάσεις μας για την ενίσχυση της απασχόλησης.
Με την ενιαία Βάση Πληρωμής Συντάξεων «Ήλιος» φωτίζεται πλέον κάθε πτυχή του κατακερματισμένου ασφαλιστικού συστήματος στη χώρα μας, εξαλείφοντας οριστικά κάθε φαινόμενο καταχρηστικής λήψης συντάξεων ή προνοιακών επιδομάτων.
Με την ηλεκτρονική αυτή βάση, μάθαμε για πρώτη φορά στη χώρα μας ποιος είναι ο ακριβής αριθμός των συνταξιούχων, της συνταξιοδοτικής δαπάνης και η μέση σύνταξη στην Ελλάδα.
Τέλος, το νέο σύστημα «Άτλας», η σημαντικότερη μεταρρύθμιση στο ασφαλιστικό σύστημα τις τελευταίες δεκαετίες,
καταγράφει ψηφιακά το «ασφαλιστικό βιογραφικό» του συνόλου των εργαζομένων της χώρας.
Έτσι, από 1η Ιουνίου καταργείται η θεώρηση των βιβλιαρίων υγείας των ασφαλισμένων,
ενώ με την ολοκλήρωσή του συστήματος «Άτλας», η έκδοση και απονομή συντάξεων θα είναι ζήτημα ημερών. 
 Όλα αυτά τα συστήματα που μόλις περιέγραψα, μας επιτρέπουν να προχωρούμε σε συνεχείς απλοποιήσεις του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Να μειώνουμε διαρκώς το διοικητικό βάρος της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Αλλά και να βελτιώνουμε την καθημερινότητα των πολιτών. Σε αυτό το τελευταίο το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι οι προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις των συνταξιούχων.
Μια εξέλιξη που έγινε δυνατή χάρις στην πλήρη χαρτογράφηση του συνταξιοδοτικού, μέσω του συστήματος «Ήλιος».
Και η οποία πέραν των σημαντικών εξοικονομήσεων, δίνει τέλος στις  γνωστές ουρές στα ασφαλιστικά ταμεία για βεβαιώσεις αποδοχών και την ταλαιπωρία 2,8 εκατομ. συνταξιούχων κάθε χρόνο τέτοια εποχή.  
Κυρίες και κύριες,
Πέρα από το θεσμικό πεδίο, εξίσου δυναμική είναι η ενεργητική παρέμβασή μας με προγράμματα και ολοκληρωμένες δράσεις για τη στήριξη των ανέργων. 
Στο πλαίσιο του παλαιού ΕΣΠΑ το επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού 2007-2013» ολοκληρώθηκε με επιτυχία και με ιδιαίτερα υψηλή απορρόφηση. 
Διατέθηκαν περίπου 2,6 δις ευρώ σε δράσεις και οι ωφελούμενοι ξεπέρασαν τα 700.000 άτομα.
Ήδη ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός του νέου ΕΣΠΑ και μέσα στη χρονιά ξεκινά το νέο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020».
Στέκομαι σε δύο κρίσιμα χαρακτηριστικά της νέας Προγραμματικής Περιόδου.
Το πρώτο είναι η εμπροσθοβαρής εφαρμογή των παρεμβάσεων,
καθώς το μεγαλύτερο μέρος των πόρων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) θα απορροφηθούν από την αγορά εργασίας μέσα στα δύο πρώτα χρόνια.
Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι η κοινή προσέγγιση αγοράς εργασίας και της εκπαίδευσης.
Ο σχεδιασμός και η ανάληψη συντονισμένων και αποτελεσματικών πολιτικών για την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, μέσω της σύνδεσης της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της δια βίου μάθησης με την αγορά εργασίας.
Παράλληλα, συνεχίζουμε το μεγάλο έργο της αναδιοργάνωσης του ΟΑΕΔ και προωθούμε μόνιμο μηχανισμό διάγνωσης αναγκών της αγοράς εργασίας.
Εντατικοποιήσαμε την υλοποίηση ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, με δράσεις από την καλύτερη ευρωπαϊκή εμ­πειρία: 
επιδότηση της απασχόλησης αλλά και της μικροεπιχειρηματικότη­τας, start-ups, ενδοεπιχειρησιακή κατάρτιση, μαθητεία, προώθηση της κοινωνικής οικονομίας, κ.λπ.  
Μέσα σε αυτές τις παρεμβάσεις, ξεχωριστή θέση έχει και το μεγάλο πρόγ­ραμμα «Εγγύηση για τη Νεολαία» (Youth Guarantee).
Με αυτό απευθυνόμαστε στους περίπου 240.000 νέους της χώρας μας, έως 24 ετών, που αυτή τη στιγμή ούτε εργάζονται, αλλά ούτε συμμετέχουν σε κάποιο κύκλο εκπαίδευσης ή κατάρτισης.
Είτε με απευθείας προσφορά εργασίας, για να αποκτήσουν το πρώτο τους «ένσημο».
Είτε με ουσιαστική και πιστοποιημένη ενίσχυση των προσόν­των τους, με κατάρτιση, μαθητεία ή περαιτέρω εκπαίδευση, προκειμένου να πετύχουν την είσοδό τους στην απασχόληση το συντομότερο δυνατό.
Ακόμη:
Δημιουργήσαμε δίκτυο δομών κατά της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Διαμορφώνουμε Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη.
Ενώ, υφαίνουμε ξανά από την αρχή - αυτή τη φορά σε στέρεες βάσεις  και με όρους δικαιοσύνης, διαφάνειας και αποτελεσματικότητας - έναν ισχυρό ιστό κοινωνικής προστασίας.
Με βασικό μοχλό τη θεσμοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και στην Ελλάδα.
Έχοντας τη βαθιά πεποίθηση ότι η κοινωνική συνοχή και ηρεμία, καθώς και η πολιτική ομαλότητα,
είναι όχι μόνο αποτέλεσμα, αλλά και ουσιαστικό προαπαιτούμενο της αναπτυξιακής επανεκκίνησης της οικονομίας.
Ότι η επένδυση μιας κοινωνίας στους ανθρώπους της, η ποιότητα, η παραγωγικότητα και η ικανότητα καινοτομίας του ανθρώπινου δυναμικού της, αποτελεί τον δείκτη της πραγματικής ανάπτυξης.
Και σε κάθε περίπτωση, όλοι γνωρίζουμε ότι η δραστική αντιμετώπιση της ανεργίας, του πιο επώδυνου και αποκρουστικού προσώπου της κρίσης, δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο μέσα από μια έκρηξη της επιχειρηματικότητας και της επενδυτικής ζήτησης.
Με το σπάσιμο του φαύλου κύκλου της χαμηλής ανταγωνιστικότητας που οδηγεί σε αδιέξοδα, καθηλώνει τις προσδοκίες των νέων ανθρώπων. 
Με την έμφαση στην πραγματική παραγωγή.
Με μια υγιή, εξωστρεφή και έντιμη επιχειρηματικότητα, τμήμα μιας παγκόσμιας αλυσίδας αξίας
και όχι με τις κρατικοδίαιτες και παρασιτικές εκδοχές της, όπως τις γνωρίζουμε πολλά χρόνια τώρα.
Και το σημαντικότερο, με την επένδυση στην ποιοτική, αξιοπρεπή και παραγωγική εργασία.
Με αυτές τις τελευταίες σκέψεις, με τις οποίες  εκτιμώ ότι συμφωνείτε ως υψηλόβαθμα επαγγελματικά στελέχη και γνώστες της αξιοποίησης των ανθρώπινων πόρων,
εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του Συνεδρίου».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου