ΑΡΧΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΚΥΚΛΑΔΙΚΑ ΚΟΡΩΝΟΣ ΟΤΙ ΝΑΝΑΙ

2.6.17

Εναρκτήρια ομιλία του Δημ. Παπαδημούλη σε ημερίδα για τις σχέσεις ΕΕ-Κίνας στο Ευρωκοινοβούλιο

Ομιλία κατά την έναρξη της ημερίδας της Ευρωομάδας της Αριστεράς, GUE/NGL με θέμα τις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις μεταξύ ΕΕ-Κίνας,  που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες, απεύθυνε ο Αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του

ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρης Παπαδημούλης.
Στην ημερίδα με τίτλο «Κατανοώντας τη Στρατηγική, Ένας Δρόμος - μια Ζώνη» ("Understanding the one Belt, One Road Strategy "), συμμετείχαν εκπρόσωποι από την Κίνα, όπως η κα Σάι Σιο Λινγκ, υπουργός-υπεύθυνη για τα Οικονομικά και Εμπορικά ζητήματα της Κίνας στην Αντιπροσωπεία της στην ΕΕ, ο Δρ Ζιν Μεν, επικεφαλής του τμήματος για θέματα ΕΕ-Κίνας στο Κολλέγιο της Ευρώπης, ο Τζο Λάινεν, πρόεδρος της Επιτροπής του Ευρωκοινοβουλίου που ασχολείται με τις διμερείς σχέσεις ΕΕ-Κίνας, ευρωβουλευτές, ακαδημαϊκοί και πολιτικοί αναλυτές. 
Ο Δημήτρης Παπαδημούλης, ως Αντιπρόεδρος του ΕΚ αλλά και ως μέλος της Επιτροπής του ΕΚ για τις σχέσεις ΕΕ-Κίνας, εκφώνησε τον ακόλουθο εναρκτήριο λόγο, εκ μέρους της Ευρωομάδας της Αριστεράς:
«Θα ήθελα να επισημάνω, ως Αντιπρόεδρος του ΕΚ αλλά και εκ μέρους της Ευρωομάδας της Αριστεράς, ότι θεωρούμε πολύ σημαντική τη σημερινή εκδήλωση. Και γίνεται ακόμη πιο σημαντική, διότι έρχεται σε μια περίοδο έντονων γεωπολιτικών ανακατατάξεων, σε παγκόσμιο επίπεδο. Από την Ανατολική Ασία μέχρι τη Λατινική Αμερική, αλλά και από τις ΗΠΑ μέχρι τη Μέση Ανατολή, οι εξελίξεις είναι ραγδαίες. Και απαιτούν διαρκή εγρήγορση και διαμόρφωση νέων προτεραιοτήτων και πολιτικών επιλογών για την ΕΕ, για τα κράτη-μέλη, αλλά και για τους μεγάλους “παίκτες” και παράγοντες της παγκόσμιας σκηνής, όπως είναι η Κίνα.
Οι σχέσεις ΕΕ-Κίνας είναι στρατηγικής σημασίας και για τις δυο πλευρές. Η ΕΕ και η Κίνα είναι οι δυο από τις τέσσερις μεγαλύτερες οικονομίες παγκοσμίως -μαζί με τις ΗΠΑ και την Ινδία. Οι δε διμερείς εμπορικές και επενδυτικές σχέσεις τους ενισχύονται συνεχώς, σταδιακά και συχνά εντυπωσιακά. Η περαιτέρω ενδυνάμωση των σχέσεων αυτών είναι απαραίτητη και πρέπει να βασίζεται στο αμοιβαίο συμφέρον και των δύο πλευρών, αλλά και στον σεβασμό τόσο των εργασιακών σχέσεων, όσο και του περιβάλλοντος. 
Και είναι σημαντικό ότι και η ΕΕ και η Κίνα υπέγραψαν τη συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή. Αυτό έχει μια ιδιαίτερη αξία, καθώς πριν λίγες ώρες εστάλη επιστολή από τη διοίκηση Τραμπ, που εξαιρεί τις ΗΠΑ από τη συμφωνία του Παρισιού. 

Τόσο η ΕΕ, όσο και η Κίνα, οφείλουν να αναζητούν κοινές λύσεις στα μεγάλα παγκόσμια προβλήματα μέσα από το διάλογο. Με την εμβάθυνση της πολυμερούς συνεργασίας, με διαφάνεια, με αποτελεσματικότητα, με ανοικτή συζήτηση στα θέματα που υπάρχουν διαφορές προσεγγίσεων. 
Σε αυτό το πλαίσιο, και με στόχο την ανάπτυξη σταθερών και αμοιβαία επωφελών πολύπλευρων σχέσεων, όχι μόνο οικονομικών, η πρωτοβουλία της κινεζικής ηγεσίας για το νέο δρόμο του Μεταξιού «One Belt, One Road» είναι ιδιαίτερα σημαντική και μπορεί να συμβάλει στην ενδυνάμωση της παγκόσμιας ανάπτυξης και στην ενίσχυση της περιφερειακής ασφάλειας. 
Η παγκόσμια οικονομία χρειάζεται νέες αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, όχι πολιτικές απομονωτισμού, προστατευτισμού και οπισθοδρόμησης. Το επενδυτικό σχέδιο της Κίνας πρέπει να εξυπηρετεί -και αυτό φιλοδοξεί να κάνει- τη βιώσιμη ανάπτυξη, με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, την ισονομία και να είναι στηριγμένο πάνω σε ένα διαφανές σύστημα κανόνων για το διεθνές εμπόριο και τις επενδύσεις.
Επιτρέψτε μου να κάνω και μια ιδιαίτερη αναφορά στη χώρα μου, την Ελλάδα. Λόγω και της γεωγραφικής της θέσης, η Ελλάδα αποτελεί μια πύλη εισόδου για τις αναπτυσσόμενες ευρωκινεζικές σχέσεις, καθώς αποτελεί σταυροδρόμι και «συνδετικό κρίκο» σε αυτή τη νέα πρωτοβουλία «One Belt - One Road».  
Το επενδυτικό ενδιαφέρον της Κίνας για την Ελλάδα, αλλά και ευρύτερα για τη νότια Ευρώπη, είναι μεγάλο τα τελευταία χρόνια, ενισχυόμενο σταθερά και στοχεύει στην ανάπτυξη και τη σύνδεση λιμανιών, σιδηροδρόμων και μεταφορών, της ναυτιλίας αλλά και του τουρισμού, μέσω ευρείας κλίμακας επενδύσεων στις υποδομές, αλλά και στην ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών και των δικτύων.   
Μέσα σε αυτόν τον ευρύτερο σχεδιασμό, το λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα, έχει -με τη συμβολή και των κινεζικών επενδύσεων- εξελιχθεί σε ένα σημαντικό κρίκο στην αλυσίδα του νέου δρόμου του μεταξιού. Ένα μέρος όπου η ζώνη (belt) και ο δρόμος (road) συναντιώνται. Αποτελεί ένα σημαντικό σημείο εισόδου στην Ευρώπη, σε αυτό το σχέδιο για τον θαλάσσιο δρόμο του μεταξιού, με σημαντικά αμοιβαία ωφέλη και για το εμπόριο και για τις υποδομές.
Εξίσου όμως σημαντικό είναι και το κομμάτι της διαπολιτισμικής συνεργασίας και θέλω να επισημάνω ότι σε αυτόν τον τομέα, στη χώρα μου την Ελλάδα, αναπτύσσονται πολλές πρωτοβουλίες για τη σύσφιξη και των διμερών πολιτιστικών σχέσεων. Και πιστεύω ότι συζητήσεις, όπως η σημερινή, έχει αξία να επεκταθούν και πέρα από τις αναπτυσσόμενες οικονομικές σχέσεις, και στον τομέα της ανταλλαγής πολιτιστικών εμπειριών, καθώς αυτό μπορεί να βοηθήσει περισσότερο τους λαούς σε Ευρώπη και Κίνα να έρθουν πιο κοντά και να μοιραστούν διαφορετικές, αλλά και κοινές πολιτισμικές αναφορές. 
Οι διμερείς στρατηγικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας μπορούν αν έχουν ένα λαμπρό μέλλον, εφόσον στηριχτούν σε μια διαρκή επικοινωνία που θα επιδιώκει να αξιοποιεί τις καλές πρακτικές και να επιλύει με διάλογο τα προβλήματα που παραμένουν ανοικτά. 
Η επίτευξη μίας επενδυτικής συμφωνίας μεταξύ ΕΕ και Κίνας (Comprehensive Agreement on Investment) αποτελεί αυτή την περίοδο τον σημαντικότερο στόχο που θέτει η ΕΕ για την εμβάθυνση των διμερών επενδυτικών και οικονομικών σχέσεων. Δυσκολίες υπάρχουν, ωστόσο και οι δύο πλευρές καλούνται να αναζητήσουν μια δίκαιη και αμοιβαία επωφελή λύση, με σεβασμό στη βιώσιμη ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και στην ΕΕ και στην Κίνα.
Με αυτές τις σκέψεις, χαιρετίζω τη σημερινή εκδήλωση εκ μέρους της Ευρωομάδας μας και πιστεύω ότι τα πάνελ που θα ακολουθήσουν θα συμβάλουν εξαιρετικά σε αυτόν τον προβληματισμό, καθώς συμμετέχουν ειδικοί και υψηλού επιπέδου εκπρόσωποι και από την κινεζική πλευρά. 
Σας ευχαριστώ».

Στη συνέχεια, η κα Σάι Σιο Λινγκ, υπουργός-υπεύθυνη για τα Οικονομικά και Εμπορικά ζητήματα της Κίνας στην Αντιπροσωπεία της στην ΕΕ, εκφώνησε ομιλία, λέγοντας μεταξύ άλλων τα εξής:
«Καλό σας απόγευμα. 
Συμφωνώ με πολλά από τα λόγια που άκουσα από τον Αντιπρόεδρό σας και θα βρείτε στην ομιλία μου και πολλά κοινά σημεία με όσα είπε. Ένα ισχυρό μήνυμα που θέλω να σας μεταφέρω είναι ότι η πρωτοβουλία OBOR (One Belt, One Road) αποτελεί σημαντικό μοχλό για μια αμοιβαία επωφελή συνεργασία με όλους τους συμμετέχοντες. Θα ανοίξει νέες ευκαιρίες και για την Κίνα και για την ΕΕ προκειμένου να δώσουν τα χέρια σε μια κοινή προσπάθεια για τον 21ο αιώνα.
Η Κίνα και η ΕΕ βρίσκονται στα δυο άκρα του νέου δρόμου του μεταξιού και είναι σημαντικοί κρίκοι στην αλυσίδα, όπως εξήγησε μόλις τώρα ο Αντιπρόεδρός σας, για τη θαλάσσια οδό του 21ου αιώνα. Πρόκειται για σημαντική πρωτοβουλία, που αποτελεί και σημαντική πλατφόρμα και για τις δυο πλευρές, Κίνα και ΕΕ, για να αναπτύξουν συνεργασία μεταξύ τους. Σήμερα η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αναπτυσσόμενη χώρα του κόσμου, ενώ η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη αναπτυγμένη οικονομία. Και μόνο το γεγονός ότι οι δυο μεγαλύτερες αυτές πλευρές, που έχουν και τόσες έντονες διαφορές, μπορούν να συνεργαστούν, λέει πολλά για τη στρατηγική σημασία που έχει η μια πλευρά για την άλλη.
Και είναι φυσικό η αμοιβαία αυτή σχέση να προσφέρει ευκαιρίες και να αντιμετωπίσει προκλήσεις. Ήδη από τον Μάρτιο του 2014, σε επίσκεψη εδώ, στην έδρα της Ευρωπαϊκής ‘Ενωσης, ο Κινέζος Πρόεδρος Τσι Πινκ είχε πει ότι η ΕΕ είναι σημαντική για την παγκόσμια οικονομία και ότι είναι αναγκαίο να δημιουργηθούν συνέργειες μέσω αμοιβαίας συνεργασίας -και αυτό εξυπηρετεί η δημιουργία του νέου δρόμου του μεταξιού. 
Εδώ συμφωνώ με τον κ. Αντιπρόεδρο γι’ αυτό που είπε μόλις, αναφορικά με τη γεωπολιτική κατάσταση παγκοσμίως, αλλά και στην περιοχή του κόσμου που βρισκόμαστε. Κάτω από αυτό το πρίσμα, η πρόταση του Προέδρου μας είναι πιο σημαντική από ποτέ.
Επίσης, ένα καλό παράδειγμα ανέφερε εδώ ο Αντιπρόεδρος σας: Όλοι γνωρίζουν ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία βλέπει να μειώνονται οι δουλειές της τα τελευταία χρόνια. Όμως, η διέλευση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά αυξήθηκε με διψήφιο ποσοστό το 2016 και αναμένεται να παράγει 2,6 δισ. ευρώ εισόδημα για τη χώρα του, την Ελλάδα, καθώς και σημαντική αύξηση των θέσεων απασχόλησης. 
Αύριο θα έρθει ο πρωθυπουργός μας στις Βρυξέλλες. Και ανακοίνωσε ήδη στο Φόρουμ Υψηλού Επιπέδου του δρόμου του Μεταξιού, ότι η Κίνα συνεχίζει τις προσπάθειες στο εξαγωγικό εμπόριο και μιλάμε για αξία προϊόντων 2,3 τρισ. δολαρίων. Από αυτά, 150 δισ. αμερικανικά δολάρια θα επενδυθούν τα επόμενα χρόνια στις χώρες απ’ όπου διέρχεται ο δρόμος τους μεταξιού». 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου